„Wiosenne powroty”- propozycje zajęć dla 5,6- latków

Temat tygodniowy: „Wiosenne powroty” obejmuje Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady cz.3, od str. 62 do str. 71.

1.Rodzicu proszę przeczytaj dziecku opowiadanie H. Zdzitowieckiej Gdzie budować gniazdo?

 – Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci –

powiedział dzięcioł.

– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.

– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem.

Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…

– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.

– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską…

– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.

– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie… hm… trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

2.Porozmawiajcie na temat opowiadania i zadajcie dzieciom pytania:

− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?

− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?

− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?

− Co powiedział wróbel na temat gniazd?

− Z czego ptaki robią gniazda?

3. Wspólnie z dzieckiem obejrzyj obrazy w  Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady, cz. 3, s. 62.

Słuchanie nazw ptaków, oglądanie ich gniazd. Określanie różnic i podobieństw między gniazdami.

4. Oglądanie zdjęcia bociana. Podanie jego nazwy, dzielenie jej na sylaby, określanie pierwszej głoski i ostatniej głoski. Określanie cech ptasich na podstawie bociana (dziób, skrzydła, ciało pokryte piórami, fruwa, ma ogon itp.). Naśladowanie głosu bociana: kle, kle.

5. https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw

6. Poznanie litery j, małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

– podział wyrazu jajko na sylaby i na głoski

– wymyślajcie wyrazy rozpoczynające się na „j” np.: jogurt, jamnik,

– wyszukajcie wyrazy, gdzie „j” jest w środku np.: sójka, zdjęcie

– wyszukajcie wyrazy, gdzie „j” jest na końcu np.: stój, zaczekaj,

– narysujcie różne przedmioty na literkę „j” i chłopca Jurek, lub dziewczynkę Julka

– Proszę rodziców o zaznaczenie dzieciom w zeszycie w linie litery j, J,

– Prześledźcie zadania z Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i Liczby dla 6-latków str. 52-55, a także Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia dla 5-latków str. 64.

7. Czytanie podanego tekstu razem z rodzicami: (kilka razy);

Kto to? To tata taty, Olek i Ada. A to co?

To gniazdo, a w nim bociany i jajka.

Olek obserwuje bociany i tata taty obserwuje ptaki.

A to co? To lornetki.

Znamy ptaki: bociany, słowiki, wilgi, skowronki, sroki.

Ja znam wrony, sikory i gile.

8. Wykonanie pracy plastycznej „Bocian”, ja proponuję wydzieranką, wy możecie użyć dostępnych w domu materiałów i przyborów.

Życzę miłego spędzenia czasu z dziećmi w domu.

Anna Paszkaniak

Autor: Anna Paszkaniak


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

marzec 2024
P W Ś C P S N
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Kategorie

Najnowsze komentarze