„Wiosenne powroty”- propozycje zajęć dla 5,6- latków
Temat tygodniowy: „Wiosenne powroty” obejmuje Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady cz.3, od str. 62 do str. 71.
1.Rodzicu proszę przeczytaj dziecku opowiadanie H. Zdzitowieckiej Gdzie budować gniazdo?
– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci –
powiedział dzięcioł.
– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.
– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem.
Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…
– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.
– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską…
– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.
– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie… hm… trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.
2.Porozmawiajcie na temat opowiadania i zadajcie dzieciom pytania:
− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?
− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?
− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?
− Co powiedział wróbel na temat gniazd?
− Z czego ptaki robią gniazda?
3. Wspólnie z dzieckiem obejrzyj obrazy w Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady, cz. 3, s. 62.
Słuchanie nazw ptaków, oglądanie ich gniazd. Określanie różnic i podobieństw między gniazdami.
4. Oglądanie zdjęcia bociana. Podanie jego nazwy, dzielenie jej na sylaby, określanie pierwszej głoski i ostatniej głoski. Określanie cech ptasich na podstawie bociana (dziób, skrzydła, ciało pokryte piórami, fruwa, ma ogon itp.). Naśladowanie głosu bociana: kle, kle.
5. https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw
6. Poznanie litery j, małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
– podział wyrazu jajko na sylaby i na głoski
– wymyślajcie wyrazy rozpoczynające się na „j” np.: jogurt, jamnik,
– wyszukajcie wyrazy, gdzie „j” jest w środku np.: sójka, zdjęcie
– wyszukajcie wyrazy, gdzie „j” jest na końcu np.: stój, zaczekaj,
– narysujcie różne przedmioty na literkę „j” i chłopca Jurek, lub dziewczynkę Julka
– Proszę rodziców o zaznaczenie dzieciom w zeszycie w linie litery j, J,
– Prześledźcie zadania z Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i Liczby dla 6-latków str. 52-55, a także Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia dla 5-latków str. 64.
7. Czytanie podanego tekstu razem z rodzicami: (kilka razy);
Kto to? To tata taty, Olek i Ada. A to co?
To gniazdo, a w nim bociany i jajka.
Olek obserwuje bociany i tata taty obserwuje ptaki.
A to co? To lornetki.
Znamy ptaki: bociany, słowiki, wilgi, skowronki, sroki.
Ja znam wrony, sikory i gile.
8. Wykonanie pracy plastycznej „Bocian”, ja proponuję wydzieranką, wy możecie użyć dostępnych w domu materiałów i przyborów.
Życzę miłego spędzenia czasu z dziećmi w domu.
Anna Paszkaniak
30 marca 2020 godz. 10:46