„Witamy ptaki”- propozycje zajęć dla dzieci 4-letnich.

1.Otwórzcie „Nowe przygody Olka i Ady”A+ karty pracy cz.2 s.27

https://www.mac.pl/flipbooki#wp Posłuchajcie nazw ptaków, które przylatują na wiosnę do Polski (rodzice czytają i wspólnie z dzieckiem pokazują palcem: skowronek, jaskółka, bocian, czapla). Sprawdzamy czy dziecko rozpozna poszczególne ptaki (pokaż jaskółkę, bociana,…) Podziel nazwy ptaków rytmicznie na sylaby (mówimy sylabami, klaszczemy, liczymy sylaby). Teraz zadanie kolejne dla dziecka- zakrywamy dłonią jednego ptaka, dziecko odgaduje, którego ptaka brakuje. Na dole strony rysujemy pętelki- droga skowronka do gniazda, może rodzic narysować pętelki i dziecko wodzi po śladach rysując kredką.

2. Posłuchajcie odgłosów ptaków i zobaczcie jak zachowują się w środowisku.

https://www.youtube.com/watch?v=SOkim-97_V0         https://www.youtube.com/watch?v=HYF7N49B16A    https://www.youtube.com/watch?v=QsLHO0heH7Y

3.Teraz poćwiczmy razem z dzieckiem.

Ćwiczenie na rozgrzewkę – „Słuchamy kukułki”.

Dzieci nasłuchują, ile razy rodzic zakuka. Następnie tyle samo razy wykonujemy ćwiczenia, np.: przysiad z wyprostowanymi rękami, podskok obunóż, skoki pajaca, itp.

• Zabawa orientacyjno-porządkowa – „Ptaki wracają”.

Biegamy, zatrzymujemy się, wyciągamy ręce do góry i delikatnie nimi machamy, tak jak ptaki skrzydłami,

• Ćwiczenie z elementem skłonu – „Ptaki budują gniazda”.

Na chwilę zamieniamy się w ptaki, bierzemy np. poduszki jaśki, stajemy przed nimi w rozkroku i budujemy gniazda, wykonujemy skłon: raz do jednej nogi, raz do drugiej – naśladując wkładanie patyczków do gniazda (poduszki).

• Ćwiczenie równoważne – „Pisklęta rosną”.

Maszerujemy po pokoju. Na zawołanie: Pisklęta rosną! – zatrzymujemy się i wykonujemy przysiad. Powoli prostujemy się i wspinamy się na palce. Powtarzamy zabawę kilka razy.

• Ćwiczenie z elementem skoku – „Do gniazda”.

Układamy na podłodze koło np. ze skakanki– gniazdo. Swobodnie biegamy po pokoju w jednym kierunku. Na zawołanie: Do gniazda! – stajemy przed skakanką i wykonujemy skok obunóż – wskakujemy do koła.

• Ćwiczenie uspokajające – Relaks z piórkiem.

Leżymy na plecach, naśladujemy dmuchanie na piórko – wykonujemy wdech nosem, wydech ustami.

Masażyk: siadamy za plecami dziecka i wykonujemy masażyk na jego plecach.

Wiosna rozsiewa kwiaty na łące, (delikatnie dotykamy pleców dziecka w różnych miejscach, opuszkami palców),

prosi o promyki słońce, (wykonujemy ruchy koliste całymi dłońmi),

maluje na zielono liście na drzewach (rysujemy kontury liści),

i słucha, jak pięknie skowronek śpiewa. (zbliżają dłonie do uszu, naśladując

nasłuchiwanie),

Na miękkiej trawie usiądzie czasami (delikatnie uciskamy ramiona),

i śpiewa wesoło z przedszkolakami. (delikatnie uderzamy zaciśniętymi pięściami

w plecy dziecka).

4. Zabawy matematyczne: rodzic rysuje jajka różnej wielkości (5 sztuk lub więcej), dziecko wycina jajka

– układamy jajka od najmniejszego do największego, liczymy ile jest jajek, pokazujemy palcem najmniejsze jajko, największe,

– układamy teraz od największego do najmniejszego, znów liczymy, pokazujemy największe, najmniejsze,

– „kukułka podrzuca jajka”- mama wkłada np. dwa jajka do gniazdka(krążek), liczymy, dziecko fruwa jak ptak, a mama podrzuca jajko do gniazdka i liczymy ile jest, i tak powtarzamy, za każdym razem przeliczamy (można liczyć nawet do 10 jeżeli dziecko potrafi).

5. Powtórzcie piosenkę „Zielona wiosna” https://www.youtube.com/watch?v=VR50rxz_wGM

6. Wracamy znów do naszej książeczki podanej wyżej s.28. Czytamy tekst z mamą lub tatą. Dziecko podaje nazwy obrazków, przeczytajcie dwa razy, omówcie treść tekstu. Spróbujcie narysować ptaka tak jak pod tekstem.

7. Mam nadzieję, że wiecie, jakie ptaki przylatują wiosną do Polski. Rozwiążcie proszę o nich zagadki,

Nogi ma czerwone, cienkie jak patyki,

A po nasze żabki przybył aż z Afryki. (bocian)

 

Śpiewa wysoko piosenki do słonka,

Głos ma podobny do drżenia dzwonka. (skowronek)

 

Ten ptaszek, choć tak malutki,

Wielkie na niebie czyni kółka,

A nazywa się ……….. (jaskółka)

 

Siedzi sobie na buku

Woła kuku, kuku. (kukułka)

 

Wraca do budki lęgowej na drzewie

I czeka z radością na panią szpakową. (szpak)

8.Możecie zrobić różne prace plastyczne np.

– gniazdka z jajkami i ptaszkiem ulepić z plasteliny lub masy solnej,

– jaskółkę wykleić wydzieranką z gazety ( dziecko samo rwie papierki na drobne kawałki- średniaki już potrafią)

– pomalować bociana albo skowronka kredkami lub farbkami ( nie musicie drukować- rodzice mogą dziecku narysować ptaka na kartce)

Są to propozycje na dwa, trzy dni, wybierajcie sobie różne zabawy dla dziecka. Chwalcie za postępy i chęci do różnych zabaw. Wiem, że niektórzy bardzo dzielnie pracują z rodzicami. Dostaję nawet zdjęcia od Was, za co serdecznie dziękuję. Pozdrawiam.

 

 

Autor: Zofia Hebda


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

kwiecień 2024
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Kategorie

Najnowsze komentarze