Wielkanoc – propozycje dla 5,6 latków

Temat tygodnia : WIELKANOC – Karty Pracy Nowe przygody Olka i Ady cz. 3 str. 72-80
https://www.mac.pl/flipbooki#wp

W tym tygodniu możecie słuchać piosenek o tematyce świątecznej, jedną z nich jest np. „Wesoła pisanka” https://www.youtube.com/watch?v=0dpvDEDt9OE

1. Rodzicu przeczytaj proszę dziecku opowiadanie A. Widzowskiej „Gipsowe pisanki”.
Książka (s. 58–61) – dzieci słuchają opowiadania i oglądają ilustracje.
Zbliżały się święta wielkanocne. Rodzina Ady i Olka zwykle spędzała je razem z babcią i dziadkiem. Niestety, tydzień wcześniej dziadek zagapił się na przelatującego bociana i złamał prawą rękę.
– Ojej! Biedny dziadek. Nie będzie mógł malować z nami pisanek – stwierdziła smutno Ada.
– Nie martwcie się, wymyślimy dziadkowi jakieś zajęcie – odpowiedziała babcia, biegnąc
po ścierkę, bo dziadek rozlał herbatę. Posługiwanie się lewą ręką nie wychodziło mu najlepiej.
Wszyscy zgodzili się, by spędzić Wielkanoc w domu babci i dziadka, a potem wspólnie usta-
lili plan przygotowań do świąt.
Ada i Olek mieli zrobić pisanki.
Mama miała czuwać nad całością i robić kilka rzeczy naraz, bo była wspaniałym organizatorem.
Tata miał wspomóc mamę w zakupach, sprzątaniu i przygotowaniu potraw. Jego specjal-
nością były pieczeń, sałatka jarzynowa i sernik. Tata był też specjalistą od mycia okien i robił to szybko i sprawnie, pogwizdując przy tym jak skowronek.
Zadaniem babci były dekoracje i przygotowanie świeżych kwiatów.
Dziadek… Dziadek miał za zadanie leżeć i odpoczywać, bo „musi się oszczędzać”. Tak
stwierdziła babcia.
Wszyscy zabrali się do pracy. Dzieci z pomocą mamy ugotowały jajka na dwa sposoby:
część w łupinach cebuli, część w wywarze z buraków. Cebulowe jaja miały kolor brązowy, a buraczane – różowy.
– Takie pisanki nazywają się kraszanki – wyjaśniła mama. – Możemy pokolorować je we
wzorki cienkim białym pisakiem lub wydrapać na nich wzorki.
– Wtedy będą drapanki – dodała babcia.
– A czy wiecie, jak zabarwić jajka na kolory żółty, zielony lub czarny? – zapytał dziadek.
– Pomalować farbami plakatowymi – odpowiedział Olek.
– A gdybyście nie mieli farb?
– Hm, to nie wiemy…
– Kolor zielony uzyskamy z liści pokrzywy, a czarny z owoców czarnego bzu lub łupin orze-
cha włoskiego. Aha! Żółty – z suszonych kwiatów jaskrów polnych. Wystarczy dorzucić je do
wody i ugotować w niej jajka.
Babcia mrugnęła do wnuków i po chwili przyniosła im kwiaty narcyzów. Miała też przygo-
towaną, samodzielnie wyhodowaną rzeżuchę. Zrobiła z niej piękne dekoracje. Wyglądały jak
małe łączki, a na nich siedziały żółte kurczaczki zrobione z papieru.
Z ogrodowej szklarni babcia przyniosła pachnące hiacynty w doniczkach i pęki białych tu-
lipanów. Przygotowała też biały obrus. W wazonach stały kosmate bazie, nazywane przez Adę „szarymi kotkami”.
Kiedy okna lśniły już czystością, tata zabrał się do pieczenia sernika.
– A czy wiecie, że można upiec sernik z dodatkiem ziemniaków? – zapytał dziadek.
– Coś ty, dziadku! Przecież sernik robi się z sera, masła i jajek – zauważyła Ada.
– A nieprawda! Moja mama piekła pyszny sernik z dodatkiem kilku ugotowanych ziemnia-
ków. Oczywiście twarogu było dwa razy więcej, ale te ziemniaki nadawały sernikowi puszystości. Wszystkie sąsiadki przychodziły do mamy po przepis.
– Oj, to muszę ci taki upiec, kochanie – powiedziała babcia.
– Sam ci upiekę taki sernik, ale bez gipsu – odparł dziadek.
– Sernik z gipsem byłby za twardy – roześmiał się tata. – Ale skoro zachwalasz ten przepis,
to zaraz dodam do sernika jednego ziemniaka, bo akurat mam za dużo do sałatki.
Tymczasem mama ugotowała smakowity żurek i zrobiła ciasto na piaskową babę wielka-
nocną. Ada i Olek nie mogli się doczekać, kiedy pójdą poświęcić pokarmy. Z pomocą mamy
pięknie przystroili koszyczek, w którym na białej serwetce leżały chleb, jaja, biała kiełbasa, ciasto oraz sól i pieprz. Całość ozdobili zielonymi gałązkami bukszpanu. W pierwszy dzień świąt cała rodzina usiądzie przy świątecznym stole i podzieli się jajkiem, symbolem życia.
– Jutro poszukamy jajek schowanych w ogrodzie – przypomniała sobie Ada. – Zajączek
zawsze przynosi dla nas czekoladowe jajka.
– To nie zajączek, tylko mama – odparł Olek, który nie wierzył w opowieści o zajączku przy-
noszącym prezenty. – To tylko zabawa.
– A czy wiecie, jak bawiono się dawniej na Wielkanoc? – ożywił się dziadek. – Ulubioną za-
bawą było uderzanie o siebie dwoma jajkami, a zwyciężał ten, którego jajko nie zostało rozbite.
– Ojej! To dopiero była jajecznica! – zachichotała Ada.
– Dawniej chodzono po wsi z kogutem, który był symbolem urodzaju. Później prawdziwe
ptaki zastąpiły kogutki gliniane lub drewniane.
– A śmigus-dyngus też był? – zapytał Olek.
– Był, ale nie mówiono dyngus, tylko wykup. Chłopcy chodzili po wsi i w zamian za śpiew
domagali się zapłaty, czyli wykupu w postaci pisanek, słodyczy albo pieniędzy.
– Dziadku, jak ty dużo wiesz – zachwycił się Olek.
– Dziadek nam pomaga we wszystkim! – dodała Ada. – A przecież ma złamaną rękę.
– Może w nagrodę namalujemy dziadkowi pisanki na gipsie? – zaproponował Olek.
I tak też zrobili. Gips dziadka wyglądał naprawdę świątecznie.
– Kochani – powiedział zadowolony dziadek. – Mam do was wielką prośbę. Sernik się pie-
cze, babka piaskowa rośnie, a jajka są pokolorowane. Usiądźmy w ogrodzie, popatrzmy w niebo i pomyślmy o tym, co jest najważniejsze.
– O czym, dziadku?
– Jak to o czym? O życiu i o miłości – odpowiedział dziadek i podrapał się lewą ręką.

2. Porozmawiajcie z dzieckiem na temat opowiadania.
− Gdzie rodzina Olka i Ady spędziła Wielkanoc?
− Co się stało dziadkowi? Dlaczego?
− Jakie zadania mieli do wykonania podczas przygotowań do świąt Olek i Ada, rodzice i dziadkowie?
− Czym babcia ozdobiła stół?
− Jakie rady dawał dziadek?
− Czy tata i mama wywiązali się z zadań?
− Co według dziadka jest najważniejsze?

3. Dzieci mogą przeczytać teksty w Książce str. 58-61 (6 latki)

4. A teraz wstańcie i poruszajcie się trochę np. do takich zabaw

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE
https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

5. Poznanie litery „f” małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
– Olek maluje jajka farbami
– dzielenie wyrazu farby na sylaby i na głoski
– wyszukiwanie wyrazów, gdzie głoskę „f” słychać: na początku, na końcu, w środku wyrazu
Rodzice proszę prześledźcie teraz z dzieckiem zadania z Kart Pracy:
Nowe przygody Olka i Ady Litery i liczby cz. 2 str. 58-61 (6 latki)
Nowe przygody Olka i Ady Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia str. 67 (5 latek)

6. Rodzice nauczcie dzieci 6 letnie czytać tekst ze str. 59

To farby Olka. On pomalował farbami jajka.
Ada układa w misce pomalowane jajka – pisanki.
Na stole – baranek cukrowy, mała kurka z nici,
baba wielkanocna i bazie w wazonie.

7. Dzieci wiecie już co to są pisanki, jak je można zrobić (takie prawdziwe do koszyczka i dekoracji wielkanocnego stołu): zafarbować specjalnymi barwnikami do jajek (kupionymi w sklepie),wykorzystać barwniki naturalne (o czym mówił dziadek Olka i Ady w opowiadaniu), czyli łupiny cebuli, buraki, itp., okleić specjalnymi naklejkami, pomalować farbami, mazakami, okleić włóczką, itp.

Może, któreś z Was będzie robić takie pisanki z mamusią to możecie nam wysłać zdjęcia, a dzisiaj proponuję:

8. Pracę plastyczną: Pisanka – na kartce papieru narysujcie dosyć duże jajko, a na nim np.: symbole wielkanocne (baranek, kurczątko, zajączek, bazie, itp.), szlaczki, różne wzorki, wiosenny obrazek, możecie wykleić je wydzieranką z kolorowego papieru, plasteliną, wstążeczkami, cekinami – co macie w domu.

Zbliżają się Święta Wielkanocne i tak jak w opowiadaniu słuchałyście jest to okres przygotowań. Pomóżcie mamusi w drobnych pracach porządkowych, przy pieczeniu ciasta, babeczek, a zwłaszcza w ich dekorowaniu, (bo w tym jesteście MISTRZAMI),w przygotowaniu wielkanocnego stołu, ale przede wszystkim bądźcie grzeczne, słuchajcie rodziców.

#zostańwdomu

Katarzyna Szteliga

Autor: Katarzyna Szteliga


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

kwiecień 2024
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Kategorie

Najnowsze komentarze