Wiosna na wsi – propozycje dla 5,6 latków

W tym tygodniu poznajecie wygląd i nazwy zwierząt z wiejskiego gospodarstwa. Posłuchajcie wiersza, nazwijcie zwierzęta, a potem spróbujcie naśladować głosy wydawane przez te zwierzęta.

„Podwórkowa awantura” – T. Fiutowska
Kura gdacze, kaczka kwacze –
goni kurę mokrą raczej.
Gęś też syczy, kogut pieje.
Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnia kwiczy,
a indyk się rozindyczył.
Kot mysz goni, głośno miauczy.
– Dość awantur! Już wystarczy!
Tak pies Burek głośno szczeka
i już słychać go z daleka.
Koza meczy:
mee, mee, mee…
– Czego psisko mądrzy się?
Dla ochłody – wiadro wody
poleją na głowy, brody!
Wyszły z mody awantury!
A sio, gęsi, a sio, kury! –
Powiedziała, co wiedziała,
białą brodą pokiwała,
pochyliła nisko rogi.
– Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
Awantura się skończyła,
bo ta koza groźna była.
− Które zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze?
− Jakie zwierzę próbowało je uspokoić? W jaki sposób to zrobiło?
– Jakie głosy wydają te zwierzęta – spróbujcie je naśladować.

https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw


Na obrazku widzicie zwierzęta z wiejskiego gospodarstwa.
Podzielcie ich nazwy na głoski (które potraficie) – 6 latki,
5 – latki – na sylaby – kto potrafi(a są takie dzieci), dzieli też na głoski.
Głoski – pokazujecie palce, sylaby – klaszczecie w ręce.

https://www.mac.pl/flipbooki#wp
Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 69.
Czytanie zadań. Wpisywanie odpowiednich liczb. (6 – latki)

A teraz pora coś pośpiewać i się poruszać.
https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

Długi, krótki – ćwiczenia w mierzeniu długości.
Do mierzenia długości, szerokości np. dywanu potrzebna jest np. miarka krawiecka (centymetr krawiecki), metr stolarski, linijka (poproście rodziców o pokazanie tych miarek). Możemy zmierzyć np. paskiem papieru lub wstążeczką. Można też zmierzyć dywan stopa za stopą lub krokami. Zmierzcie proszę wasz dywan stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i głośno licząc. Poproście teraz mamę lub tatę, aby oni zrobili tak samo.
− Dlaczego wyszły wam różne wyniki?
− Czy wasze stopy są jednakowej długości?
Mierzenie długości dywanu krokami (dziecko i rodzic)
− Dlaczego wyszły wam różne wyniki?
− Z czym jest związana długość waszych kroków? (Ze wzrostem).

Wiosenne prace na wsi
Otwórzcie teraz Karty pracy cz. 4 str. 10 – popatrzcie na zdjęcia przedstawiające prace na wsi.
Pole
Na polach rozpoczęły się prace: orka, bronowanie kultywatorami gleby oraz jej wałowanie,
a następnie siew i sadzenie roślin.
− Dawniej nie było traktorów. Co wykorzystywano do prac polowych?
− Co robią ludzie w ogródkach? Co jest im potrzebne do pracy?
Sad
W sadzie wiosną (w marcu) właściciele przycinają gałęzie drzew i krzewów, opryskują drze-
wa, bielą wapnem ich pnie.
− Dlaczego są wykonywane takie prace?
Zwierzęta wiejskie
Rolnicy przez cały rok codziennie muszą dbać o zwierzęta. Np. krowy muszą być dojone
kilka razy dziennie.
− Czy praca rolnika jest łatwa?

Co nam dają zwierzęta?
Rolnicy hodują zwierzęta i otrzymują różnego rodzaju produkty, np. jajka, ser, śmietana, miód, mleko, wełna, pióra. Zastanówcie się i powiedzcie co z tych produktów można zrobić, do czego je można wykorzystać np. jajka – ciasto, kanapki, sałatka…, mleko – ser, budyń, jogurt…, pióra – poduszka, pierzyna…, wełna – szalik, sweter, czapka…

https://www.youtube.com/watch?v=xJRi9ykdZP0
https://www.youtube.com/watch?v=ASRjdYUVs_M

WIOSENNE KANAPKI – na śniadanie lub kolację.
Zachęcam abyście wykonały z mamusią wiosenne kanapki, do których użyjecie produktów pochodzących od poznanych zwierząt: masło, ser biały i żółty, śmietana, jajka, wędlina. Potrzebny będzie chleb lub bułeczki. Może mamusia ma np. pomidor, ogórek, rzodkiewkę, szczypiorek. Przygotujcie te produkty, dokładnie je umyjcie. Pamiętajcie też o myciu rąk. Poproście mamusię, żeby pokroiła te produkty, a potem zróbcie kanapki, które już swoim wyglądem zachęcą wszystkich do jedzenia i będą baaardzo zdrowe.
SMACZNEGO!!!!!

Możecie zrobić zdjęcia kanapek lub nagrać filmik jak je robicie i opublikować na naszej grupie „Humnisie – Nasze Misie” na Facebooku lub przysłać do mnie drogą mailową lub sms.

Oto kilka pomysłów na fajne kanapki.
https://www.youtube.com/watch?v=tNpS5IRaO4w

Katarzyna Szteliga

Autor: Katarzyna Szteliga


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

marzec 2024
P W Ś C P S N
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Kategorie

Najnowsze komentarze