Ćwiczymy głoskę SZ

Głoska SZ, to jedna z najczęściej wadliwie realizowanych głosek. Może być zastępowana głoskami: S (safa),Ś (śafa), a nawet F (fafa). Lub pomijana zupełnie. Przyczną zwykle bywa brak odpowiednio spionizowaneg języka, który z kolei może być efektem skróconego wędzidełka, zbyt długiego używania smoczka czy butelki (co nie pozwala na wykształcenie się tzw. dojrzałego połykania i utrzymuje masę języka w pozycji niemowlęcej), wady słuchu, lub inne.

Przy prawidłowo realizowanej głosce czubek języka znajduje się za górnymi zębami, a jego boki przylegają do krańców górnych zębów i dziąseł.

Po wywołaniu głoski ćwiczenia zaczynamy od powtarzania sylab:

SZA,SZO,SZU,SZE,SZY

ASZA,OSZO,USZU,ESZE,YSZY,ISZY

ASZ,OSZ,USZ,ESZ,YSZ,ISZ

Później ćwiczymy wyrazy i zdania.

Szkoła szafa, koszyk,myszka,pisz, wąż.

Najważniejsza w ćwiczeniach jest systematyczność i to, aby były dla dziecka formą zabawy, a nie przykrego obowiązku.

Oprac. Agnieszka Leśniak-Stępień

Materiały obrazkowe:

  1. E.W Szwajkowscy „Zabawy językowe, które ćwiczą mowę”.
  2. B.Dawczak, I Spychała „Szumki SZ, Ż, CZ, DŻ. Zabawy głoskami”.
  3. Pomoce logopedyczne dla dzieci-Inez Kijańska.
Autor: Barbara Piotrowska


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

kwiecień 2024
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Kategorie

Najnowsze komentarze