Pożegnania nadszedł czas- propozycje zajęć dla 3 i 4-latków

1.O czym rozmawiają zabawki? – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „Zabawkowe smutki”.  Książka dla 4-latków (s. 78–79) Proszę, przeczytajcie dzieciom opowiadanie, 4-latki przyglądają się obrazkom w książce.

Zabawki, podobnie jak dzieci, wiedziały, że zbliżają się wakacje. – Znowu lato – westchnęła lalka Emilka – i jak co roku, za kilka dni zrobi się w przedszkolu tak cicho. Będę tęsknić za dziećmi. – Łatwo ci mówić – powiedziała lalka Rozalka. – Masz wszystkie ręce i nogi. A ja? Popatrz na mnie. Jakiś rozrabiaka wyrwał mi rękę. – Nie jakiś, tylko Krzyś – zawołał pajacyk i fiknął koziołka. – A ja tam lubię wakacje. W ciągu dnia przez okno zagląda słoneczko, a wieczorem księżyc. Cisza, spokój… – powiedział miś Łatek i pogłaskał się po naderwanym uchu. – Może ktoś mi je w końcu przyszyje. – Tak, tak, nareszcie będzie można odsapnąć. Do tej pory nie mogę odnaleźć mojego kółka – zawołała wyścigówka. – Jak mam jeździć? Na trzech kołach? Nie da rady. – Coś nas uwiera – westchnęły chórem klocki, ledwie wystając z wielkiego pudła. – Może to właśnie twoje kółko? Mógłbyś je w końcu zabrać, a nie tylko narzekasz! – Lubię dzieci. Lubię, jak mnie biorą do swoich rączek i patrzą na mnie z zachwytem – dodał zajączek Kłapek. – Mają taki miły dotyk. Pamiętam, jak pierwszy raz trafiłem do przedszkola. Okropnie się bałem. Myślałem, że może dzieci mnie nie polubią. Ala tylko raz na mnie spojrzała i już wiedziałem, że wszystko będzie dobrze. – A mnie Ania woziła w wózeczku – Rozmarzyła się Rozalka. – Zaraz po tym, gdy Krzyś wyrwał mi rękę. A później Zosia próbowała ją wsadzić z powrotem, ale jej się nie udało. – A z tym kółkiem to też troszkę była moja wina. Niepotrzebnie najechałem na klocek. Kiedy dzieci mną się bawią, to wiem, że jestem potrzebny. A na dodatek, gdy Pawełek płakał, to Maciek dał mu mnie do zabawy. I od razu Pawełek się uspokoił. Fajnie jest, gdy wywołujemy u dzieci uśmiech na twarzach. – I jak się nami dzielą – odezwał się z rogu sali tygrysek. – Ja też wolę jeździć po torach, gdy słyszę dziecięce głosy – wyszeptała kolejka, zagwizdała przeciągle i pojechała dalej. – Mam nadzieję, że te wakacje szybko miną i znów będziemy wesoło bawić się z dziećmi – odezwał się po chwili zastanowienia misio. – A może dostanę całkiem nowe ucho i będzie ładniejsze od tego? – powiedział i znowu pogłaskał się po głowie. – Chciałbym, żeby było w kratkę! – Na pewno dostaniesz nowe ucho. Pani Ewa potrafi tak pięknie szyć. Spójrz na mnie – powiedziała lalka Emilka i zerknęła na swoją nową, koronkową sukieneczkę. – Będzie dobrze – zawołał pajacyk. – Musimy tylko uzbroić się w cierpliwość i zebrać siły oraz energię na cały przyszły rok. Zobaczycie, na pewno nie będziemy się nudzić od września. – Na pewno – odpowiedziały chórem lalki i uszczęśliwione zasnęły. Misio i inne zabawki też poszli spać, śniąc o nadchodzących zabawach. Pajacyk po raz ostatni fiknął koziołka i usnął przytulony do zajączka.

2. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce. Zadajemy dziecku pytania:

− Co przytrafiło się lalce Rozalce, misiowi Łatkowi i wyścigówce podczas zabaw z dziećmi? − Za jakimi przedszkolnymi zabawami i zabawkami będziecie tęsknić w czasie wakacyjnej przerwy?

3.Zabawa ruchowa „Pajacyki i misie”.

Bębenek. Dzieci maszerują po sali w rytm bębenka. Na przerwę w grze naśladują wesołego pajacyka (skaczą, jak pajacyk) lub smutnego misia (powoli chodzą ze spuszczoną w dół głową na czworakach).

4.Odnajdywanie zabawki po opisie słownym. Odgadywanie, jakie ważne informacje chciałaby zabawka przekazać dzieciom.

Wybieramy zabawki, jakie dziecko ma w swoim pokoju np. miś pluszowy. Opisujemy zabawkę, a dziecko odgaduje co to za zabawka i przynosi ją. Następnie zgaduje, co miś chciałby mu powiedzieć.  (np. miś prosi, aby dziecko nie zapominało o sprzątaniu zabawek, aby szanowało zabawki- dopowiadamy kierowane przez misia prośby np. nie ciąg mnie za ucho, nie rzucaj na podłogę, chcę siedzieć na mojej półeczce, itp.).

5.Zabawa z elementem skoku i podskoku „Przeskakujemy fale”.

Wykorzystujemy to co jest w pobliżu w domu np. poduszkę, kartki papieru, gazety. To są fale na wodzie. Gdy dz. usłyszą odtworzony szum morza lub stukamy rytm, przeskakują przez fale. Podczas przerwy w odtwarzaniu dźwięku spacerują pomiędzy „falami”. Gdy ponownie usłyszą szum morza, zatrzymują się przy najbliższej „fali” i skaczą.

6. Proponuję zabawy z piłeczkami w domu, gdy będzie brzydka pogoda i nie możecie wyjść z domu , https://www.youtube.com/watch?v=yTRpxoVTgO4

oraz zabawy z nakrętkami po butelkach plastikowych https://www.youtube.com/watch?v=Bt3cmanpVcg

7. „Moja ulubiona zabawka z przedszkola”

Proszę przypomnijcie sobie, jaką zabawką najchętniej bawiliście się w przedszkolu i narysujcie ją na kartce. Poproście mamusię, aby zrobiła wam zdjęcie i przesłała na mojego maila. Myślę, że dacie radę, czekam na wasze prace.

 

Autor: Zofia Hebda


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

kwiecień 2024
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Kategorie

Najnowsze komentarze