„Kiedy jest dzień, a kiedy noc”- propozycje zajęć dla dzieci 5,6-letnich.

1.Słuchanie wiersza „Halo tu mówi Ziemia”- uświadomienie dzieciom, że ziemia to kula, która kręci się wokół własnej osi ( stąd mamy dzień i noc) i krąży wokół słońca, a pełny obrót ziemi wokół słońca trwa cały rok.

Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia,
wielka, okrągła jak balonik.
Z tej strony – słońce mnie opromienia,
a z tamtej strony – nocy cień przesłonił.
Gdy jedna strona jest oświetlona,
to zaciemniona jest druga strona.
Wy zajadacie pierwsze śniadanie,
a spać się kładą – Amerykanie, właśnie!
Bo ja się kręcę w krąg
jak bardzo, bardzo duży bąk.
– Dobranoc!- wołam
– Dzień dobry!- wołam,
to znaczy – zrobiłam obrót dokoła.
A oprócz tego wciąż, bez końca,
muszę się kręcić wokół Słońca.
Nigdyście jeszcze nie widzieli,
takiej olbrzymiej karuzeli!
Bo trzeba mi całego roku,
żeby Słońce obiec wokół.

 

2. Prośba do rodziców- jeżeli macie w domu globus obejrzyjcie go, pokażcie jak się kręci wokół własnej osi, nazwijcie kontynenty i oceany, jeżeli nie to skorzystajcie z Internetu.

3. Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem globusa oraz lampki nocnej jako słońca- jak powstaje dzień i noc.

Wyjaśnienie dzieciom, że Ziemia krąży wokół własnej osi. Na ten obrót potrzebuje 24 godzin. Dzień jest po tej stronie, która jest zwrócona do słońca(lampki), noc jest po drugiej nieoświetlonej stronie, stąd mamy dzień i noc.

4. Zabawa ruchowa do rymowanki

Kosmonauta idzie dróżką,
przytupuje jedną nóżką,
klaszcze w ręce raz i dwa,
podskakuje: hopsa, sa.
Już w rakiecie prosto siada,
kiwa głową na sąsiada.
Ster rakiety w ruch już wprawia,
choć to wcale nie zabawa
i rakieta się unosi,
bo ją o to ładnie prosi.

5.”Pierwszy drugi-zabawa matematyczna- prawidłowe posługiwanie się liczebnikami porządkowymi w zakresie dziesięciu.

Dzieci rysują na kartce ułożonej poziomo sylwety dziesięciu kosmonautów w rożnych kombinezonach, ozdobionych wg poniższego wzoru,

pierwszy ma niebieskie szelki,

drugi – z listków pasek wielki,

trzeci – żółte okulary,

czwarty – buty nie do pary,

piąty – kieszeń całkiem sporą,

szósty – torebkę czerwoną,

siódmy – czarne rękawiczki,

ósmy – dwa małe króliczki,

dziewiąty – nos zakrzywiony,

a dziesiąty jest zielony.

Omawianie wyglądu kosmonautów, o których pyta rodzic, np. Jak wygląda czwarty (piąty, dziesiąty) kosmonauta?

Podawanie, który z kolei jest kosmonauta opisywany przez rodzica.

6. Zabawa przy piosence https://www.youtube.com/watch?v=_SKe11ntnGc

7. Karta pracy cz.3

Str. 74 narysuj ufoludka zgodnie z opisem,

Str. 75 zaprowadź kosmonautę do rakiety po gwiazdkach.

Możecie wysłać zdjęcia swoich prac, mój email: z.hebda270@interia.pl

Miłej zabawy!

 

Autor: Zofia Hebda


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

kwiecień 2024
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Kategorie

Najnowsze komentarze