Koordynacja wzrokowo-ruchowa

Koordynacja wzrokowo-ruchowa

Czym jest:

Koordynacja wzrokowo-ruchowa to zdolność zsynchronizowania (zgrania) ruchów z tym, co dostrzegamy wzrokiem. Dzieci sprawność tę ćwiczą od urodzenia. Nie kształtuje się ona w odosobnieniu, ale
w całościowym rozwoju dziecka. Dobra koordynacja ręki i oka jest niezbędna do wykonywania prostych, codziennych czynności, takich jak pisanie, rysowanie, ćwiczenia gimnastyczne czy czynności samoobsługowe.

Zaburzona czy prawidłowa?

Jej zaburzenia łatwo rozpoznać. Dzieci ze słabo wyćwiczoną koordynacją wzrokowo-ruchową charakteryzują się małą precyzją ruchów i przejawiają trudności podczas wykonywania prostych zadań takich jak: ubieranie się, prawidłowe chwytanie i rzucanie piłki, utrzymanie równowagi przy staniu na jednej nodze czy niechęci do wykonywania prac plastycznych.

Jak zauważyć czy dziecko ma problemy z koordynacją ręka-oko?

Zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej można zauważyć już u kilkumiesięcznych dzieci. Niemowlęta z takim zaburzeniem nie raczkują, lub zaczynają robić to późno, mają trudności z utrzymaniem równowagi w pozycji siedzącej i stojącej. Dzieci powyżej roku mogą nie być zainteresowane rysowaniem, przejawiać problemy z naśladowaniem ruchu w linii prostej w pionie i poziomie, nie potrafią też narysować koła. Są to zazwyczaj dzieci, które mają spore problemy w zabawach manipulacyjnych. Wszystkie te objawy znacznie nasilają się w wieku przedszkolnym i szkolnym, gdy od dziecka zaczynają być wymagane określone czynności. W późniejszym okresie, zaburzeniom wzrokowo-ruchowym mogą towarzyszyć zaburzenia emocjonalne wynikające z problemów w kontakcie z rówieśnikami.

Jak ćwiczyć?.

Aby zapobiec problemom dziecka i ewentualnej terapii, możemy samodzielnie zadbać o to, by wyćwiczyć koordynację wzrokowo-ruchową dziecka. Często robimy to nieświadomie bawiąc się z dzieckiem.

Poniżej kilka podpowiedzi

  • zabawy z piłką, woreczkiem, które polegają na podrzucaniu, łapaniu, toczeniu do siebie nawzajem lub do celu;
  • rzuty do celu (np.kulkami do kosza, guzikami d pudełka);
  • samodzielne ubieranie poszczególnych części garderoby, zapinanie guzików;
  • robienie kulek z papieru;
  • lepienie z masy solnej;
  • układanie wieży z klocków;
  • układanie z patyczków: płotów, drabin, domów
  • przelewanie płynów z naczynia do naczynia;
  • wrzucanie ziarenek grochu lub fasoli do butelki z wąską szyjką;
  • sortowanie klocków według kolorów, kształtów, wielkości,
  • zapinanie pościeli;
  • układanie puzzli;
  • nawlekanie koralików;
  • jednoczesne malowanie obydwoma rękami na dużych powierzchniach;
  • tworzenie kompozycji z traw, liści, kamyków;
  • lepienie z plasteliny;
  • skakanie na jednej nodze, jak żabka, chodzenie na czworaka.

Udanej zabawy!

Oprac. Agnieszka Leśniak-Stępień

Źródło: dzieci są ważne

Autor: Barbara Piotrowska


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

kwiecień 2024
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Kategorie

Najnowsze komentarze