Dbamy o przyrodę – propozycje zajęć dla 4-latków

1.Wiosenne prace w ogródku- w poprzednich zajęciach zaproponowałam prace w przydomowym ogródku, teraz możemy porozmawiać z dzieckiem na ten temat. Przeczytajcie dziecku wierszyk „Ogrodnicy”

Idą, idą ogrodnicy. Tup!

Niosą grabki i łopatki. Hej!

Będą spulchniać ziemię,

Aby lekko było jej.

Puk, puk, puk łopatką.

Szu, szu, szu grabkami.

Tryśnie woda z koneweczki

Na nasze grządeczki.

Pytania do wiersza: Co niosą dzieci? Dokąd idą? Co będą robiły?

2. Zabawa ruchowo- ortofoniczna „Co robimy w ogrodzie?”

Dziecko maszeruje, po sygnale do zatrzymania naśladuje czynności,  jakie wykonuje się w ogrodzie i powtarza słowa

-kopiemy grządki łopatką- puk, puk, puk,

-grabimy grządki- szu, szu, szu,

-podlewamy kwiatki- kap, kap, kap,

3.Zabawa ruchowa „Kwiaty rosną, kwiaty więdną”- dziecko jest kwiatkiem, przykuca i powoli podnosi się, robi z rąk kielich kwiatka i obraca się dookoła, więdnie, powoli opada w dół do przysiadu.

4.Zabawa paluszkowa „Biedronka”

Dotykamy palcami jednej ręki palców drugiej ręki, zaczynając od najmniejszych palców, mówimy rymowankę:

Biedronka mała robaczki spotkała,

Z tym się przywitała,

Tego pogłaskała,

Temu pomachała,

tego zabrać chciała,

z tym się pożegnała….

I do nieba poleciała.     (powtarzamy kilka razy)

5. Oglądamy tulipana karty pracy cz.2 s.40 jak nazywają się poszczególne części rośliny (korzenie, cebula, łodyga, liść, kwiat) dziecko pokazuje, pomagamy mu nazwać. Na kartce dziecko próbuje narysować ołówkiem tulipana wg wzoru na dole tej strony, potem koloruje. Jak dbać o rośliny s.37 – omówienie obrazków co robi Ada z mamą. Na dole strony – policz ile jest doniczek.

6.Poćwiczmy liczenie i segregowanie wg koloru, kształtu, wielkości.

Możemy wykorzystać zabawki- dziecko układa i liczy np. klocki wg koloru (5 żółtych, 3 niebieskie, itp.) układamy dziecku i pytamy –ile jest. Albo mówimy ułóż 4 klocki czerwone jeden obok drugiego i liczymy, sprawdzamy czy jest dobrze, itd.

Podobnie można wykorzystać klocki duże i małe – ile jest dużych, ile małych. Można też wybierać wg kształtu i liczyć.

7.”Bukiet tulipanów”- kwiatki- pieczątki z ziemniaka- mama wycina na połówce ziemniaka kształt kwiatu, potem dziecko maluje tę pieczątkę i odbija na kartce. Można kilka kwiatków odbić i w różnym kolorze, potem malujemy łodygę i liść –też może być pieczątka. Ciekawa jestem, jakie będą bukiety z tulipanów- wyślijcie zdjęcia.

8.Porozmawiajcie z dziećmi o segregowaniu śmieci. Pokażcie worki i wytłumaczcie, co oznaczają kolory, do jakiego worka należy wrzucać niepotrzebne odpady. Wspólnie z dzieckiem posegregujcie śmieci, niech dziecko wybiera, do którego worka wrzucić np. papier, plastikową butelkę czy niepotrzebny słoik.

9.Otwórzcie karty pracy s.41 dziecko nazwa kolory pojemników do segregowania śmieci, pokazuje, do którego pojemnika należy wrzucić poszczególne śmieci. Niech dziecko spróbuje narysować takie pojemniki i pokolorować pierwszy- na zielono, drugi- na żółto, trzeci- na niebiesko.

10 Zabawa ruchowa „Papier, plastik, szkło”- dzieci biegają swobodnie, na przerwę rodzic wypowiada hasło: papier, plastik lub szkło” a dziecko szuka przedmiotów z danego materiału.

11.Włączcie dziecku bajkę https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ  „W  kontakcie z naturą” w której w prosty sposób dziecko dowie się co to jest ekologia, w jaki sposób  oszczędzamy wodę, energię, o segregacji śmieci, czyli o dbaniu o przyrodę.

 

 

Autor: Zofia Hebda


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

kwiecień 2024
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Kategorie

Najnowsze komentarze