Łąka w maju – propozycje zajęć dla 5,6 latków

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady cz. 4 str. 36-43
Uwaga: Temat realizowany będzie przez dwa tygodnie

1. Zapraszam Was do obejrzenia filmu „Łąka – rośliny i zwierzęta”

https://www.youtube.com/watch?v=bgmm4e9ARw4

2. Dzieci otwórzcie proszę Karty Pracy Nowe przygody Olka i Ady na str. 36-37
Oglądnijcie obrazek. Powiedzcie, co dzieje się na łące w maju. Oglądnijcie zdjęcia zwierząt, na-
zwijcie je.

3. Posłuchajcie piosenki „Wiosna na łące”. Kto chce może się jej nauczyć.

https://www.youtube.com/watch?v=814z9Tpphkw

I. Dziś na łąkę przyszła Wiosna
w kwiecistej sukience,
budzi maki i stokrotki,
jaskry i kaczeńce.
Ref.: Ptaki trele wyśpiewują,
świeci ciepłe słońce,
w rosie kąpią się biedronki.
Wiosna już na łące!
II. Świerszcz zielone stroi skrzypce,
da dziś pierwszy koncert.
Tańczą pszczoły i motyle,
żabki i chrabąszcze.
Ref.: Ptaki…
III. Tak się wszyscy cieszą wiosną,
tańczą i śpiewają,
nawet krecik wyszedł z norki,
z myszką pląsa żwawo.
Ref.: Ptaki…
• Rozmowa na temat tekstu piosenki.
− Kto przybył na łąkę?
− Co zaczęło się dziać na łące, kiedy przyszła wiosna?
− Co to znaczy, że świerszcz stroi skrzypce?
− Wymień mieszkańców łąki, o których jest mowa w piosence.

4. Rodzice, przeczytajcie proszę, dziecku opowiadanie M. Strękowskiej-Zaremby „Zabawa w
chowanego”
. Dzieci patrzą na ilustracje w książce.

Bohaterami opowiadania są: żaba, biedronka, konik polny, motyl cytrynek.
Książka (s. 74–77)
Za lasem płynie strumyk, za strumykiem rozpościera się łąka, na łące rosną zielona trawa
i stokrotki o biało-żółtych kwiatach. I jeszcze wiele innych kolorowych kwiatów i zielonych roślin.
Pewnego dnia biedronka, żabka, konik polny i motyl cytrynek bawili się na łące w chowanego.
– Jeden, dwa, trzy… – mała biedroneczka odliczyła do dziesięciu i rozejrzała się dookoła. –
Zaraz was znajdę – zawołała, pewna siebie.
Po chwili wykrzyknęła radośnie: – Widzę cię, żabko! Siedzisz pod liściem mlecza!
Biedronka sfrunęła na liść i zajrzała pod spód.
Coś takiego! Żabki tam nie było. Wszędzie tylko zielone źdźbła trawy i liście roślin łąkowych tak
samo zielone jak żabka.
„To nie ten liść” – pomyślała i przeniosła się na sąsiedni, a potem na kolejny.
O! Coś zielonego mignęło jej przed oczami! Biedronka rozpostarła małe skrzydełka. – Mam
cię, koniku polny! Siedzisz między koniczynkami! Widzę cię! Zaraz będziesz zaklepany – ucie-
szyła się z odkrycia.
– I hop! – biedroneczka usiadła na listku koniczyny.
„Znowu nic?” – nie mogła się nadziwić, że pośród zieleni nie ma nawet śladu konika polne-
go. – Zdawało mi się – westchnęła, jednak już po chwili uśmiechnęła się szeroko. „Cytrynka na
pewno znajdę. Jest większy od konika polnego i ruchliwszy od żabki” – pomyślała.
Wzbiła się w górę, żeby objąć wzrokiem całą łąkę. Żółty kolor przyciągnął jej uwagę.
– Jest! Widzę cię, motylku!
Już po chwili siedziała na płatku stokrotki. Jednak to był tylko kwiat, a dookoła – tysiące
podobnych. Czy któryś z nich był motylem cytrynkiem? Z pewnością nie.
– Żabka, konik polny i motylek poszli sobie, a mnie zostawili – powiedziała rozczarowana
biedronka. Zrobiło się jej bardzo przykro, że przyjaciele tak z nią postąpili.
– Mylisz się, biedroneczko – odezwał się mądry ślimak. – Twoi przyjaciele wciąż są na łące.
Trudno znaleźć zieloną żabkę i zielonego konika polnego pośród zielonej trawy. Niełatwo też
wypatrzyć żółtego motyla, gdy łąka żółci się od kwiatów. Tak jednak powinno być. Barwa chro-
ni twoich przyjaciół przed niebezpieczeństwem. Ci, którzy na nich polują, mają wielki kłopot
z odróżnieniem motyla od kwiatka albo konika polnego czy żabki od zielonych liści.
– To prawda – z zieleni wyskoczyli roześmiani przyjaciele biedronki: żabka i konik polny.
– Najprawdziwsza prawda – potwierdził motylek cytrynek i wyfrunął z kępy żółtych ja-
skrów. – Nie przejmuj się, biedroneczko, że nas nie znalazłaś. Teraz ja będę szukał. Ukryj się
dobrze. Żabka i konik polny też.
Biedronka ucieszyła się z takiej zamiany. Ale gdzie znaleźć kryjówkę? Dookoła tyle zieleni.
Czerwona biedronka w czarne kropki będzie widoczna z daleka.
Szczęśliwie brzegiem rzeki szła uśmiechnięta od ucha do ucha Ada. Usiadła na skraju łąki,
żeby odpocząć. Miała na sobie czerwone spodenki w czarne kropeczki.
Biedroneczka aż wstrzymała oddech z zachwytu. – Lecę – powiedziała sobie. Skrzydełka, choć
małe, poniosły ją na skraj łąki. Usiadła leciutko na pięknych spodniach dziewczynki i… znikła.
A może wciąż tam siedzi. Jak myślicie?
• Rozmowa na temat opowiadania.
− W co bawili się: żabka, konik polny, biedronka i motylek cytrynek?
− Dlaczego biedronka nie mogła odnaleźć przyjaciół?
− Co to jest barwa ochronna?
Ubarwienie ochronne czy maskujące polega na upodobnieniu się barwą ciała do środo-
wiska życia danego zwierzęcia. Ubarwienie ochronne jest rozpowszechnione wśród zwie-
rząt, takich jak niedźwiedź polarny, pasikonik, rzekotka drzewna (żaba), motyle.

5. Zabawa rytmiczno-artykulacyjna z wykorzystaniem wiersza T. Fiutowskiej „Żabie łapki”.
Dziecko stoi naprzeciwko mamy lub taty. Rodzic czyta tekst, dziecko powtarza i wykonujecie razem ruchy, najlepiej kilka razy:

Dwie zielone małe żabki,
tak nad stawem grają w łapki:
jedną łapką podnoszą prawą rękę ugiętą w łokciu,
klap, klap, klap. uderzają o prawą dłoń partnera,
Drugą łapką podnoszą lewą rękę ugiętą w łokciu,
klap, klap, klap. uderzają o lewą dłoń partnera,
Potem dwiema podnoszą obie ręce ugięte w łokciach,
klap, klap, klap. uderzają w obie dłonie partnera,
Ty, bocianie przykucają i grożą bocianowi, poruszając
nas nie łap! wskazującym palcem.

6. Ćwiczenia z tekstem. Książka (s. 74–77) 6 – latki czytają tekst umieszczony pod ilustracjami.

7. Majowa łąka – praca plastyczna dla chętnych

Wykonajcie proszę obrazek majowej łąki.
Widziałyście obrazi w książce, w Kartach Pracy, może mieszkacie gdzieś w pobliżu łąki, to możecie zobaczyć rosnące tam w trawie kwiaty, rośliny oraz żyjątka, które można spotkać na łące.
Możecie wykonać ten obrazek kredkami, mazakami, farbami, techniką collage – czyli łączoną np. kwiatki z papieru, bibuły, materiału, trawa farbami lub grubymi mazakami, motyle, ślimaki… możecie wyciąć z gazety lub też dowolnie.

Możecie też podpatrzeć propozycje wykonania łąki:

https://www.youtube.com/watch?v=ICweXmIaMYo

https://www.youtube.com/watch?v=SNzyiETq45Y

https://www.youtube.com/watch?v=lN4ZYsw9lzE


Jak zawsze czekam na Wasze prace, które znajdą się później w GALERII.
Zachęcam do pracy!

Pozdrawiam – Katarzyna Szteliga

Autor: Katarzyna Szteliga


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

kwiecień 2024
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Kategorie

Najnowsze komentarze