Wakacyjne podróże – czym podróżujemy?- propozycje zajęć dla 3 i 4-latków.

1.Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „Wakacyjne podróże”.

4-latki otworzą książkę (s. 76–77) i zapraszamy do wysłuchania opowiadania. Proszę rodziców, aby przeczytali dziecku opowiadanie.

 Na wakacje czas! Powoli zbliżały się wakacje. Każdy dzień był odrobinę dłuższy od poprzedniego. Robiło się coraz cieplej. Ada od dawna marzyła o locie samolotem. Lubiła bawić się starym globusem swojej mamy. Plastikowym samolocikiem lądowała na maciupeńkich, ledwie widocznych wysepkach. Któregoś dnia tata z tajemniczą miną podszedł do dziewczynki. – Córeczko, czy ja mogę wylądować na twoim globusie? – Oczywiście, że możesz. A gdzie chcesz wylądować, tatusiu? – Widzisz, tutaj jest taki but na obcasie. To są Włochy i tu chciałbym wylądować razem z tobą, Olkiem, babcią, dziadkiem i mamą. – To wspaniale, ale nie wiem, czy się zmieścimy w takim małym samolociku – zaśmiała się dziewczynka. – W takim razie może polecimy dużym samolotem? Takim prawdziwym! Co ty na to? – Bardzo, bardzo bym chciała, tatusiu! – krzyknęła uradowana Ada. – To powiem ci w tajemnicy, że już kupiłem bilety. – Naprawdę?! – zapytała z niedowierzaniem dziewczynka. – Olek, słyszałeś, będziemy lądować na bucie! Naprawdę! Olek, podobnie jak jego siostra, nie mógł doczekać się wyjazdu. Kilka dni później całą rodziną przyjechali na lotnisko. – Kochani – powiedział tata – lotnisko jest bardzo duże i łatwo się zgubić. Musimy się wzajemnie pilnować – dodał i popatrzył na dzieci. Rodzeństwo z zaciekawieniem rozglądało się po ogromnej, pełnej ludzi hali wylotów. – A kim są ci ludzie w mundurach? – zapytała Ada, ściskając Dinusia. – To kapitan i stewardesy – odpowiedziała mama. – Może będą z nami lecieć do Włoch. Zobaczymy. Dwie godziny później cała rodzina usadowiła się wygodnie w samolocie. Początkowo dziewczynka odrobinę bała się hałasujących silników. – Startujemy! Nareszcie! – ucieszył się Olek i patrzył przez okno, jak z każdą chwilą wszystko robiło się coraz mniejsze i mniejsze. W końcu wlecieli w chmury i tylko od czasu do czasu widać było ląd, a potem morze. Wreszcie samolot wylądował i zaczęły się prawdziwe wakacje. Upalne dni dzieci spędzały w krystalicznie przeźroczystej i ciepłej wodzie. Wieczorami zaś zwiedzały piękne miasta, miasteczka i wsie pełne gajów oliwnych i winorośli. Ada uwielbiała pozować do zdjęć – zwłaszcza w towarzystwie Dinusia. Najbardziej spodobała się jej Fontanna Pszczół. – Mamo, czy mogę posadzić tutaj Dinusia? – zapytała dziewczynka i w tym momencie Dinuś wpadł prosto do wody. Na szczęście tata szybko wyłowił niesfornego pluszaka. – Musisz go bardziej pilnować, córeczko – zaśmiał się tata. – Nie wiem, czy jest zadowolony z kąpieli. – Chyba nie. Coś smutno wygląda. I co teraz zrobimy? Jeszcze się na mnie pogniewa – zasmuciła się Ada. – Nie martw się. Myślę, że poprawi mu się humor, gdy tylko spróbuje prawdziwej włoskiej pizzy! –powiedział dziadek. – Zrobiłem się naprawdę głodny. A wy? – I wskazał budynek, z którego unosił się świeży zapach ziół i ciasta. – W końcu jak Włochy, to i pizza! – zawołał Olek i cała rodzina weszła do pobliskiej pizzerii. Dinusiowi też poprawił się humor. Tak naprawdę nawet nie zdążył się mocno zmoczyć.

2.Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce. Zadajemy dziecku pytania:

– O czym marzyła Ada?

– Czym lubiła się bawić? Czy wiesz co to jest globus? ( pokażcie jak wygląda)

− Gdzie wybrali się Olek i Ada z rodzicami i dziadkami na wakacje?

− W jaki sposób rodzina Olka i Ady dotarła do Włoch?

− Jakie miejsce odwiedziła cała rodzina Olka i Ady?

− Co stało się z Dinusiem tuż przed tym, jak tata zrobił jemu i Adzie zdjęcie?

− Co jeszcze robili na wakacjach Olek, Ada i ich rodzina?

3. Zabawa ruchowa „Samoloty”.

Dzieci-samoloty przykucają i szeroko rozstawiają ramiona. Na hasło: Start! powoli się podnoszą i naśladują lot. Biegają w różnych kierunkach. Na hasło: Lądujemy! powoli zwalniają swój bieg, zatrzymują się w miejscu, kucają i opuszczają ramiona.

4. Zabawy konstrukcyjne „Na lotnisku”.

Zachęcamy dziecko do zabawy tematycznej „Na lotnisku”. Dzieci budują z różnego rodzaju klocków samoloty. Nadają im nazwy i uzasadniają, dlaczego właśnie tak chcą je nazwać. Następnie budują z klocków hangary (garaże) dla samolotów. Dalszą część zabawy wymyślają samodzielnie.

5.”Czym jeszcze podróżujemy?” – włączcie, proszę dziecku jeden z odcinków Jedyneczki https://vod.tvp.pl/video/jedyneczka,czym-podrozujemy,20104168

W tym odcinku Jedyneczka zaprasza w podróż. Ale czym się w nią wybrać? Poznajemy różne środki lokomocji. Sławek jest zachwycony jazdą na wycieczkę piętrowym autokarem. Są dzieci, które najbardziej lubią podróżować samochodem, razem z rodzicami. Bardzo przyjemnym sposobem poruszania się jest jazda rowerem. W dużych miastach można poruszać się metrem. Opowiadamy Wam również o statkach, promach, pociągach i tych maszynach, dzięki którym można oglądać świat z lotu ptaka, czyli o samolotach i balonach.

6. Posłuchajcie, pośpiewajcie i potańczcie przy znanych piosenkach przedszkolnych „Jedzie pociąg” i inne  https://www.youtube.com/watch?v=iQTxHif7Gzg

7.Prace plastyczne –propozycje:

– łódka z łupiny po orzechu włoskim  https://zabawyzdzieckiem.pl/zabawy/3-5/99-lodeczki-z-orzecha

– samolot strzałka https://www.youtube.com/watch?v=b385fkYM844

– samolot z rolki po papierze toaletowym https://polki.pl/rodzina/dziecko,5-pomyslow-na-prace-plastyczne-z-rolki-po-papierze,10081157,artykul.html

– autko – rysowane wierszyki https://www.youtube.com/watch?v=k4Oh9Lq2yIw

8. Dla odprężenia zabawa masażyk – „Myjnia samochodowa”.

Zabawa w parach: dziecko jest samochodem (wykonuje klęk podparty), który wjeżdża do myjni, mama lub tata klęczy z boku i wykonuje masażyk, naśladując czynności mycia auta. Czynności wykonujemy na plecach partnera:

– polewanie wodą (gładzi dłonią plecy),

– skrapianie szamponem (lekko uderza opuszkami palców),

– szczotkowanie karoserii (lekko drapie szybkimi ruchami),

– woskowanie (lekko ugniata wewnętrzną stroną dłoni),

– suszenie samochodu (pociera, na przemian, dłońmi),

– przecieranie szyb i lusterek (wykonuje okrężne ruchy masujące).

Przy powtórzeniu zabawy zamieniamy się rolami. Trzeba zwrócić dzieciom uwagę, aby wszystkie ruchy wykonywały delikatnie.

 

Życzę miłej zabawy! Czekam na Wasze zdjęcia!

 

 

 

 

Autor: Zofia Hebda


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

maj 2024
P W Ś C P S N
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Kategorie

Najnowsze komentarze