KODEKS STARSZEGO PRZEDSZKOLAKA!

Dzisiaj w grupie Starszaków i Średniaków odbyły się zajęcia przypominające zasady zachowania się w przedszkolu, na placu zabaw i poza nim – Kodeks Starszego Przedszkolaka. Dzieci przypomniały sobie zwroty grzecznościowe oraz same wymieniały sytuacje, w których należy ich używać. Przedszkolaki ustaliły jak należy się zachowywać podczas zajęć i zabaw z innymi dziećmi – słuchamy pani, bawimy się zgodnie, nie niszczymy zabawek, dbamy o czystość w naszej sali. Zademonstrowały również, jak poprawnie myć ręce, ubierać się i rozbierać. Dzieci poznały też nagrody motywacyjne, które są stosowane w naszym przedszkolu (pochwały słowne, pieczątka/naklejka z uśmiechniętą buzią, serduszka na tablicy motywacyjnej, naklejki wklejane do karty Supersmyka). Wszystkie dzieci wiedzą dlaczego zasady obowiązujące w przedszkolu, które zostały zapisane w Kodeksie Starszego Przedszkolaka są tak ważne, dlatego też wspólnie postanowili ich przestrzegać. Poniżej przedstawiamy kodeks do wglądu dla rodziców.             Maria Kalińska, Barbara Piotrowska

Kodeks starszego przedszkolaka

1.Używamy zwrotów grzecznościowych

  • Używamy magicznych słów: proszę, dziękuję, przepraszam
  • Przychodząc mówimy – Dzień dobry
  • Wychodząc mówimy – Do widzenia

2.Bawimy się zgodnie

  • Bawimy się cicho, nie przeszkadzamy innym podczas zabawy
  • Nie niszczymy zabawek
  • Dzielimy się zabawkami, nie wyrywamy innym zabawek
  • Nie mówimy brzydkich słów
  • Nie przezywamy się i wyśmiewamy
  • Nie biegamy po sali
  • Mówimy – nie krzyczymy
  • Nie przerywamy innym podczas rozmowy, czekamy na swoją kolej
  • Nie bijemy innych
  • Mówimy cicho, gdy inni są zmęczeni lub odpoczywają
  • Pomagamy innym w trudnych sytuacjach
  • Wszyscy się lubimy – każde dziecko jest naszym kolegą

3.Wiemy jak zachować się podczas posiłków

  • Siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi i łyżkę lub widelec spokojnie wkładamy do ust.
  • Jemy w ciszy, tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy, gdyż rozmowa w czasie jedzenia może być przyczyną zadławienia.
  • Jemy z niezbyt otwartymi ustami, powoli (szybkie zjadanie – połykanie jedzenia jest niezdrowe i nieeleganckie), każdy kęs dobrze gryziemy i żujemy.
  • Sztućcami i innym sprzętem posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów.
  • Odchodząc od stołu, cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy, zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”.

4.Wiemy jak zachować się w łazience

  • Myjemy ręce: przed oglądaniem książek, przed posiłkami i po ich spożyciu,po wyjściu z toalety
  • Podwijamy rękawy, aby się nie zamoczyły.
  • Moczymy ręce, nabieramy mydła,
  • Trzemy namydlone ręce, by wytworzyć pianę
  • Płuczemy ręce wodą, aby całkowicie spłukać pianę mydlaną.
  • Zakręcamy kran.
  • Otrząsamy ręce z wody nad zlewem, aby nie zamoczyć posadzki.
  • Wycieramy bardzo dokładnie dłonie
  • Na właściwym wieszaku zawieszamy ręcznik.
  • Korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo.
  • Zawsze po sobie spłukujemy toaletę.
  • Utrzymujemy porządek w łazience

5.Wiemy jak zachować się w szatni

  • Starannie układamy swoją odzież, buty ustawiamy równo na półce.
  • Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie – jeśli są zmienne, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki).
  • Po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku – otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę.
  • Przy rozbieraniu się pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu).
  • Starannie składamy odzież i odkładamy na swoją półkę.
  • Pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy oczekują pomocy.

6.Wiemy jak dbać o czystość i porządek w sali

  • Odkładamy na swoje miejsce materiały i zabawki użyte podczas zabawy i zajęć.
  • Korzystamy z kosza na śmieci i segregujemy odpady.
  • Szanujemy książki, nie wyrywamy kartek, nie rysujemy w nich.
  • Odkładamy książki na swoje miejsce.

7.Stosowane motywacje, nagrody

  • Pochwała słowna indywidualna,
  • Pochwała słowna przed całą grupą,
  • Pochwała słowna przed rodzicami,
  • Nagroda poprzez sprawienie dziecku przyjemności – przypięcie czerwonego serduszka na tablicy motywacyjnej,
  • Pieczątki uśmiechniętych buzi i serduszka w kartach pracy i zeszytach. W grupach starszych dodatkowo w specjalnych kartach Supersmyka za wytrwałą pracę i aktywny udział w zajęciach przedszkolaki na koniec każdego tygodnia jako nagrodę mogą otrzymać naklejkę do naklejenia na planszy z wizerunkiem Supersmyka.
  • Na zakończenie roku przedszkolnego za wszystkie naklejki na planszy przewidziana jest nagroda specjalna.
  • Rozmowa z rodzicami dziecka na temat jego zachowania.

8.Słuchamy nauczyciela

  • Przestrzegamy ustalonych z nauczycielem zasad postępowania w grupie (np. sprawnie ustawiamy się w pary, aktywnie uczestniczymy w zajęciach, kulturalnie zachowujemy się podczas spacerów).

 

Autor: Barbara Piotrowska


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

kwiecień 2024
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Kategorie

Najnowsze komentarze